Tarım ve Orman Bakanlığı, 234 bin 385 hektar orman alanına sahip olan İstanbul ormanlarının iklim değişikliğiyle mücadeleye uygun şekilde planlanacağını duyurdu. Ancak AKP döneminde özellikle şehrin kuzey kesiminde büyük yıkıma neden olacak kâr amaçlı projeler ardı ardına yapılıyordu. Bu projeler arasında üçüncü havalimanı, Kuzey Marmara Otoyolu ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü yer alıyor.
Bu projelerin kente verdiği zarar, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin uzman görüşleriyle hazırladığı “İstanbul’u Korumak: İstanbul’un Doğal ve Kırsal Alanları Stratejik Belgesi”ne de yansıdı. Rapora göre, Kuzey Marmara Otoyolu’nun inşaatı sırasında 685 hektar orman, 660 hektar tarım alanı ve 220 hektar su havzası alanı tahrip edildi. Üçüncü havalimanının inşaatı sırasında 4 bin 380 hektar orman, 166 hektar tarım alanı yok oldu.
‘ÇILGIN PROJE’ KORKUNÇ
Hükümetin 2011 yılında “çılgın proje” olarak sunduğu Kanal İstanbul, megalopolis için büyük bir tehdit oluşturuyor. Korunan alanların yapılaşmaya açılmasını sağlayan proje kapsamında toplam 35 bin 657 hektar yani 50 bin 221 futbol sahası büyüklüğünde alan risk altında.
Projenin hayata geçirilmesi halinde 13 bin 600 hektar orman, 13 bin 400 hektar tarım alanı, 1300 hektar mera ve 7 bin 357 hektar havza alanı yok olacak. İnşaat sırasında oluşacak 1,1 milyar metreküp hafriyatın temizlenmesi için her gün yaklaşık 10 bin hafriyat kamyonu yola çıkacak. Kazıların bertaraf edilmesi için Karadeniz kıyısında 38 kilometre uzunluğunda dolgu yapılacak.
TEMİZ ENERJİ BİLE TEHDİTTİR!
Temiz enerji sınıfında değerlendirilen rüzgar enerjisi santrallerinin (RES) İstanbul’un nefesi olan kuzey ormanlarına yapılması da yıkıma neden oldu. Kentin doğal ve kırsal alanlarında 21 adet RES bulunmaktadır. Ancak RES çalışmaları kapsamında 493 hektar orman alanı yok oldu. 247 hektar tarım alanı yok oldu. Projeler kapsamında en az 14 bin hektar orman alanı tehdit altında.
MADENİ YOK EDİLDİ
İstanbul’daki madencilik faaliyetleri de doğanın tahribatına neden oluyor. Kentin kuzeyindeki ormanlar, tarım ve kırsal alanlar taş, kum ve kuvarsit ocakları nedeniyle tehdit altında. Şu ana kadar 10 bin 656 hektar önemli doğal alanın yok edildiği kentte, maden ruhsatları da dikkate alındığında 142 bin 304 hektar alan yok olma tehlikesiyle karşı karşıya bulunuyor.
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın imzasıyla geçtiğimiz Çarşamba günü Resmi Gazete’de yayımlanan karara göre, Antalya, Balıkesir, İstanbul, İzmir, Kütahya, Manisa, Muğla, Mersin, Sivas, Trabzon ve Yozgat’ın bazı bölgeleri orman sınırı kapsamı dışında tutuldu. . Ormandan kazandırılan alanlar arasında İstanbul’un nadide bölgeleri dikkat çekti.
Cumhuriyet’te değerlendirmelerini dile getiren İstanbul Çevre Mühendisleri Odası, Türkiye Mühendisler ve Mimarlar Odaları Birliği’nden Berna Balcıoğlu, iklim değişikliği ve insan kaynaklı arazi tahribatının toprağın karbon tutma kapasitesini azalttığını ve iklim değişikliğine dayanıklılığı azalttığının altını çizdi.
Mega projelerin kuzey İstanbul’a verdiği zararın karbon yatağının tahribatına yol açtığını belirten Balcıoğlu, şöyle konuştu: “İstanbul’un kuzeyindeki ormanlar ve sulak alanlar, terleme ve buharlaşma yoluyla şehrin iklimini düzenliyor ve soğuk ada potansiyeli taşıyor. “Bu ormanların yerini alacak geçirimsiz beton yüzeyler bu potansiyelin kaybolmasına neden olacak ve iklimin yapısını önemli ölçüde değiştirecek, özellikle yaz aylarında şehri aşırı sıcaklara karşı savunmasız bırakacaktır” uyarısında bulundu.